top of page

פודקאסט על בחירה באלהורות לעומת הורות

עודכן: 4 באוק׳ 2022

?האם להביא ילדים זה מעשה מוסרי בתקופה של משבר אקולוגי

משבר אקולוגי, מטפל אלהורי ופילוסופית שהיא אמא נפגשים באולפן, מה יוצא?


ג'ף, מטפל אלהורי ודניאל, פילוסופית, מדברים על הבחירה בליות הורים והבחירה באלהורות. הפרק מתחיל השאלה האם זה אתי להביא היום ילדים לעולם, בעידן של משבר אקולוגי. משם השיחה נמשכת ומעמיקה לנושאים אחרים ואישיים. כל השיחה היא בנימה מאוד פתוחה, ממש שיחה לא ביקורתית על אף "צד", אף בחירה, לא מוצגת כיותר נכונה.



הנה כמה נקודות מעניינות שעלו בפודקאסט:

  • דניאל, שהיא גם אמא, מגלה שאין ממש סיבה רציונאלית טובה להביא ילדים לעולם, חוץ מהרצון לכך. מבחינתה זו החלטה רגשית בלבד.

לדעתי ההבנה וההכרה בזה שלא צריך "סיבה טובה" לרצון בילדים, ממש חשובה. כי באותו אופן, לא צריך סיבה טובה לחוסר רצון בילדים, ולא בהכרח צריך להסביר או לתרץ.

  • דניאל, הפילוסופית, מעלה נקודה מאוד מעניינת: הורות כמסע פילוסופי. המשמעות של הורות היא לגדל יצור אנוש, אבל מה זו אנושות/ אנושיות, ואיך ליצור או לעצב אותה.

  • הרבה פעמים מניחים שמי שבוחרת בחיים בלי ילדים חוותה ילדות קשה, או שעברה טראומה כלשהי שמשפיעה עליה עד היום. זו כמובן יכולה להיות סיבה טובה, אך כמובן שלא תמיד זה המצב. (לחצי כאן כדי לקרוא עוד על סטיגמות).

  • בפודקסט ג'ף ודניאל מציעים התייחסות אחרת, פחות שיפוטית, למי שחוותה ילדות קשה: ההחלטה לא להיות אם, לא להביא דור המשך, נובעת מרצון להפסיק טראומה שעוברת מדור-לדור במשפחה. זו למעשה לקיחת אחריות להפסקת קושי וסבל, גם אם הם כרוכים במחיר אישי או ויתור.

סיבות אידאולוגיות, כמו המשבר האקולוגי, יכולות להישמע כמו בריחה מסיבות "אמיתיות" יותר.

בעיני זו סיבה שיש לה משקל וצריך להתייחס אליה. יחד עם זאת, גיליתי שהרבה פעמים הסיבות האידיאולוגיות לא באות לבד, ויש גם סיבות נוספות להתלבטות לגבי ילדים, אישיות יותר, כמו חשש מאחריות, או רצון בחופש.



ואם גם את מתלבטת בנוגע להורות (לא משנה מאיזו "סיבה"), מוזמנת לסדנה, לדבר על הנושא ולפגוש עוד נשים עם שאלות דומות. כל הפרטים כאן



bottom of page